Myslí to pravice s podporou
vzdělanosti vážně?
Z volebního programu TOP09
Vláda je přesvědčena, že úroveň
vzdělání, vědecké a výzkumné činnosti předurčuje budoucí konkurenceschopnost
země. Jejich podpora je tedy prvořadou strategickou investicí. Vedle nezbytného objemu prostředků
je proto nutné úzkostlivě dbát na efektivitu jejich vynakládání. Vláda bude
prosazovat systém, který povede k co nejodpovědnějšímu hospodaření a podpoře
excelence.
Z volebního programu ODS
Rozvoj
vzdělávání a školství je prioritou. S rostoucím vzděláním se zvyšuje možnost
uplatnění. Smyslem naším politiky je vytvořit takové prostředí, ve kterém si
občané najdou svou vlastní vzdělávací cestu – a to v jakémkoli věku.
Chápu-li to dobře, TOP 09 ve volebním
programu neříká, že bude snižovat celkový objem prostředků poskytnutých ze
státního rozpočtu na vzdělání, pouze říká, že zajistí jejich efektivnější
distribuci. Také ODS ve svém volebním programu prohlašuje vzdělání za svou
prioritu. Přesto je to zejména ministr financí za TOP 09 a premiér za ODS, kteří
vyhrožují vysokým školám poklesem přidělených finančních prostředků, který nemá
v novodobé historii země obdoby.
Zpráva z Českých novin
(17.2.2012)
Do roku 2014 mají veřejným vysokým školám
klesnout příjmy ze státního rozpočtu ze
současných 19 na necelých 15 miliard korun. Po dnešním zasedání to uvedla
Česká konference rektorů.
Tento krok by
byl jistě oprávněný v situaci, kdy by hrozil státním financím odpovídající
(tedy zhruba 20 % propad). Vzhledem k předpokládanému vývoji HDP
v příštím roce (stagnace či maximálně 2% propad) si takový propad státních
financí v příštím, ani v dalších letech neumím představit. Pokud by přesto
nastal, znamenalo by to, že máme velice nekompetentní vládu. Naznačený pokles
prostředků pro vysoké školy je znepokojivým faktem hned z několika důvodů.
Jednak přichází ve chvíli, kdy se akademická obec brání přijetí vysloveně
špatných zákonů o vysokých školách a o školném. Časový kontext výhružky
snižováním celkových prostředků na vysoké školství a odporu vysokých škol
k přijetí daných zákonů může být zcela náhodný, ovšem spíše jde o poměrně
nevybíravou formu nátlaku. Návrh na snížení objemu financí pro vysoké školy
přichází v době, kdy se již několikrát po sobě výrazně snížil poměr těchto
financí k HDP. V roce 2011 činil celkový objem neinvestičních
prostředků poskytnutý ze státního rozpočtu vysokým školám 20,1 mld. Kč.,
předpokládaná hodnota HDP se pro tento rok se pohybuje někde na úrovni
3 660 mld. – prostředky pro VŠ tedy činí zhruba 0,550% HDP. V roce
2010 to bylo 0,589 %, v roce 2009 činil tento podíl dokonce 0,601%. Mezi
lety 2004 až 2009 se tento podíl pohyboval v rozmezí 0,676% (rok 2005) a 0,571%
(rok 2008). Tedy sečteno a podtrženo – tato podpora nikdy neklesla na úroveň
roku 2011. V daném období bylo celkově nejméně prostředků vysokým školám
přiděleno v roce 2004 a to šlo o částku 17,4 mld. Výhružka pro rok 2014
mluví ale o 15 mld. Toto lze stěží nazvat podporou vzdělání!!!!
V roce
2011 vydala OECD zprávu „Education
at. a glance – 2011“ , ve
které lze mimo jiné nalézt údaje výdajích na vzdělání v jednotlivých
zemích OECD a vybraných zemích G-20. Ve všech sledovaných ukazatelích
týkajících se výdajů na vzdělání se pohybujeme hluboko pod průměrem OECD a
často se nacházíme na jednom z posledních míst zveřejněných žebříčků. V této
zprávě se uvádí, že v roce 2008 vydaly země OECD na vzdělání
v průměru 6,1 % kolektivního HDP. Více než 7% vydaly následující země:
Chile, Dánsko, USA, Izrael, Korea a Norsko. Pouze v 9 ze 36 sledovaných zemí
(OECD + G20) vydalo na vzdělání méně než 5% HDP – Česká republika (4,5%),
Maďarsko (4,8%), Itálie (4,8%), Japonsko (4,9%), Slovensko (4,0%), Čína (3,3%),
Indonésie (3,3%), Rusko (4,7%) a Německo (4,8%).
Na terciální vzdělání vydaly země OECD
z veřejných zdrojů v roce 2008 v průměru 1,0% kolektivního HDP.
Nejvíce v dané oblasti z veřejných zdrojů investovalo Norsko (1,6%) a
Kanada (1,5%), Česká republika vydala v tomto období z veřejných
zdrojů 0,9 % HDP. Méně než Česká republika vydaly z veřejných zdrojů
následující státy: Austrálie (0,7%), Itálie (0,8%), Japonsko (0,5%), Korea
(0,6%), Slovensko (0,7%) a Velká Británie (0,6%). Z naposled jmenovaných
zemí vykázaly Austrálie, Japonsko, Korea a Velká Británie výrazně vyšší výdaje
na terciální vzdělávání než Česká republika díky vyššímu zapojení soukromých
zdrojů. V celkových výdajích na terciální vzdělávání jsou za námi
z těchto zemí tedy pouze Slovensko a Itálie.
V daném
kontextu mi např. požadavek na placení školného nepřijde příliš legitimní.
Studenti nemohou přeci ze svých kapes dotovat výpadek vládních výdajů na
vzdělání. Takový požadavek je nemorální v situaci, kdy vláda deklarující
vzdělání jako svou programovou prioritu stále snižuje výdaje na tuto
rozpočtovou kapitolu. Zaklíná se přitom nutnostmi úspor – jak ovšem
v takovém případě vysvětlí míru poklesu těchto výdajů ve vztahu
k hodnotě HDP?
Z předvolebního průzkumu provedeného
v březnu 2010 agenturou STEM v plzeňském kraji vyplývá, že pravici volí zejména vysokoškolsky vzdělaní
lidé. Ve zprávě o průzkumu je doslova uvedeno: Zatímco
podpora ČSSD a KSČM s úrovní dosaženého vzdělání klesá (ČSSD: základní 31 %,
VŠ: 15 %; KSČM: základní 16 %, VŠ 5 %), preference ODS, TOP 09 a VV naopak se
vzděláním rostou (ODS: základní 10 %, VŠ 35 %; TOP 09: základní 5 %, VŠ 17 %;
VV: základní 3 %, VŠ 12 %).
Jako vysokoškolsky
vzdělaný tradičně pravicový volič považuji současnou politiku mnou volené
pravicové vlády v oblasti vzdělávání za zradu na voliči. Jsem v tom
sám?
Ing. Miloslav Pouzar Ph.D.
FCHT Univerzity Pardubice
Žádné komentáře:
Okomentovat